Een website aanpassen aan mobiel: zakelijke voordelen

september 4, 2020
By

webdesign betekenis

In 2013 schreven ze dat de mobiele versie van de site stom is. Het belangrijkste argument was dat zelfs Apple geen mobiele versie heeft. In 2014 introduceerde Apple een responsieve lay-out. Een jaar later veranderde de mening, “omdat er een wereldwijde verandering in het scenario was – nu zijn er meer mobiele apparaten dan computers.”

Volgens een onderzoek gebruikt in 2017 elke tweede persoon een mobiel apparaat om toegang te krijgen tot internet. Elke zevende persoon gebruikt alleen een smartphone voor internet.

Op het kleine scherm van een gsm of tablet ziet een webpagina er anders uit dan op een computer. Voor het gemak van gebruikers bieden de ontwikkelaars een versie van de site voor mobiele apparaten, of mobielvriendelijk. Een website voor mobiele apparaten impliceert een speciale lay-out die gemakkelijk te bekijken is op kleine schermen van smartphones en tablets. In sommige gevallen worden de functies van een dergelijke site beperkt in vergelijking met de versie voor de computer. Alleen wat nodig is voor de bezoeker blijft over.

Ontdek of uw site voldoet aan de behoeften van mobiele gebruikers met de Google-test – search.google.com/test/mobile-friendly

Aanpassing aan mobiel is een kwaliteitsnorm voor webbronnen. En het bedrijf accepteert de norm of loopt klanten mis. Zorg ervoor dat de mobiele versie nuttig is voor bedrijven. Ga naar het Google Analytics-rapport en kijk hoeveel bezoekers er vanaf mobiele apparaten komen. Als het cijfer 20% of meer is, moet u voor deze gebruikers zorgen.

Mobiele site stimuleert kopen

Stel u voor dat het pad van uw potentiële klant het pad van een bal naar een golfbaan is. Het is noodzakelijk om deze bal op de snelste manier over het veld te leiden en in de hole te scoren. Een hole is het behalen van een doel door een bezoeker. Om het doel te bereiken, moet de gebruiker de site vinden in de zoekopdracht, naar de site gaan, de nodige informatie vinden en een aankoop doen. Het ontwikkelen, onderhouden en promoten van een website kost tijd en geld. Met de juiste aanpak genereert een mobielvriendelijke site extra inkomsten. Laten we eens kijken naar de punten in welke stadia van de interactie van de klant met de site er een hulpmiddel is om de winst te vergroten.

Meer klanten van zoekmachines

Het zoekresultaat van de site is de juiste positie van de golfer aan het begin, de nauwkeurigheid van de slag hangt ervan af. Google geeft de voorkeur aan mobiele zoeksites met een versie aangepast aan smartphones. In een zoekmachine op een gsm ziet de gebruiker eerst sites die zijn aangepast aan zijn apparaten. Je kunt erover lezen op Google-blogs. Een mobiele site wordt hoger weergegeven op mobiel, vergeleken met concurrenten wiens site niet responsive is. Hoe hoger een site in de zoekbalk staat, hoe meer mensen er naartoe gaan. Het resultaat is een grotere stroom klanten naar uw site. 

De bezoeker is vertraagd op de site

De golfstoot moet zo worden berekend dat de bal de obstakels niet raakt. De mobiele versie van de site is zo’n klap. Een website met een mobiele versie houdt rekening met de eigenaardigheden van perceptie van informatie op een klein scherm, helpt de bezoeker om knelpunten te doorlopen en een aankoopbeslissing te nemen. Aangepaste sites hebben een lager bouncepercentage, dat wil zeggen een lager percentage bezoekers dat de webbron heeft verlaten zonder een enkele pagina te hebben bekeken. U kunt het bouncepercentage voor mobiele gebruikers in Google Analytics bekijken in het doelgroeprapport. Mobiele gebruikers zijn ongeduldig. Ze hebben geen tijd om met navigatie om te gaan, lees de kleine lettertjes. Correcte weergave van alle site-elementen houdt de bezoeker vast. Hij zal de pagina niet direct na de overgang sluiten, meer informatie bekijken en weer naar uw site terugkeren.

Bezoekers van de site worden kopers

Extra verkeer, minder verlies bij het openen van de site, de juiste locatie van de doelknoppen leidt ertoe dat de gebruiker vindt wat hij zocht. Volgens Google-onderzoek is de conversie van sites die zijn aangepast aan mobiele apparaten gemiddeld 15% hoger dan sites zonder mobiele versie. Gebruikers willen snel informatie vinden, een bestelling plaatsen en gemakkelijk een product- of dienstbeschrijving lezen. Maak de website-ervaring voor uw klanten intuïtief. Hoe gemakkelijker het voor een gebruiker is om erachter te komen op welke knop hij moet klikken om te kopen, hoe groter de kans dat hij die aankoop doet. Handig en functioneel ontwerp van de mobiele versie is een van de componenten van het succes van de site. Het verhoogt het aantal conversies en helpt de gebruiker naar de gerichte actie te leiden.

Hoe u uw site beter kunt aanpassen voor mobiele apparaten / Wat zijn de sites voor mobiele apparaten

Aanpassing van de website aan mobiele apparaten is mogelijk op drie manieren:

  • De mobiele versie is een zelfstandige versie van de site voor smartphones en tablets. Bevindt zich op een apart subdomein. Inhoud en functies zijn gedeeltelijk of volledig gekopieerd van de hoofdversie. Met deze implementatie krijg je 2 sites. We ondersteunen ze allemaal, vullen ze met inhoud en promoten ze afzonderlijk.
  • Een responsieve site is een site waarvan de lay-out automatisch verandert afhankelijk van de schermbreedte van de gebruiker. Responsieve lay-out lost het probleem op van het weergeven van de site op mobiel, maar houdt geen rekening met de eigenaardigheden van het gedrag van mobiele gebruikers. Als u voor deze technologie kiest, overweeg dan zorgvuldig het scenario en het ontwerp van het bezoekersgedrag. Anders verspil je je ontwikkelingsgeld.
  • Dynamische lay-out is een progressieve versie van een responsieve website die automatisch de lay-out verandert, afhankelijk van het type apparaat van de gebruiker. Zeer vergelijkbaar met een responsieve site. Het verschil is dat het apparaattype niet aan de gebruikerskant wordt bepaald, maar aan de siteserver. Hiervoor worden gegevens over de gebruiker en zijn apparaat naar de server verzonden. Dit kan de laadsnelheid van zo’n site vertragen. De belasting van de servers neemt toe, er zijn extra middelen nodig, wat extra kosten met zich meebrengt. Als gevolg hiervan stijgen de kosten voor het onderhoud van een dergelijke site aanzienlijk.

Welke methode van website-aanpassing te kiezen

Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen Vanuit het oogpunt van gebruikers maakt het niet uit hoe de aanpassing aan de schermen van mobiele apparaten wordt geïmplementeerd. Intuïtief ontwerp en bruikbaarheid zijn veel belangrijker. Met behulp van het schema kunt u vooraf bepalen hoe u de website mobiel geschikt maakt voor uw bedrijf. Als u al een website heeft, is deze niet geschikt voor mobiel. De site past qua conversie bij u en u bent niet van plan deze opnieuw uit te voeren. In dit geval is het sneller en goedkoper om een ​​losse mobiele versie te maken. Deze oplossing is handig voor bestemmingspagina’s van één pagina, bedrijfssites, visitekaartjesites. U heeft geen website of u doet een bestaande website helemaal opnieuw. Dan vertrouwen we op de behoeften van het publiek. Als klanten die op de site browsen vanaf verschillende apparaten zich hetzelfde gedragen en het belangrijk voor hen is om de functies en volledige informatie van de site op elk medium te behouden, kies dan de adaptieve versie. Deze oplossing is geschikt voor catalogi, online winkels, bezorgdiensten voor eten

Als de behoeften van mobiele en desktop-doelgroepen verschillen en bezoekers geïnteresseerd zijn in laadgemak en het tot een minimum beperken van functies, maak dan een aparte, lichtere mobiele versie met de mogelijkheid om over te schakelen naar de volledige versie voor de desktop. Zo’n oplossing wordt gekozen door informatie- en nieuwsbronnen, autosites, telecomoperatoren.

De dynamische versie van de site is momenteel de meest tijdrovende en kostbare. Anders profiteren de vorige twee opties in termen van kosten en baten.

Welke optie u ook kiest, onthoud dat de gebruikerservaring de sleutel is bij het maken van een mobiele website. Als de site is gebouwd rekening houdend met de behoeften van gebruikers, dan kun je rekenen op een grotere stroom klanten.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 

https://webdevelopmentapp.com/nl/